czwartek, 1 grudnia 2016

Recenzja#5 - Marta Guzowska - ,,Ofiara Polikseny"

     Ostatnio miałam okazję wyrwać się od szkolnej rutyny i przeczytać wspaniałą książkę. Jest nią kryminał archeologiczny Marty Guzowskiej, pt. ,,Ofiara Polikseny”. Interesujesz się archeologią? Albo chciałbyś przeczytać kryminał o nieco innym charakterze? Jeśli tak, to koniecznie musisz sięgnąć po debiut Marty Guzowskiej.
     Kiedy sięgnęłam po ten kryminał zastanawiałam się kim jest autorka ,,Ofiary Polikseny” oraz kim jest ta tytułowa Poliksena.  Otóż Marta Guzowska jest archeolożką, która od kilkunastu lat pracuje na legendarnych wykopaliskach w Krecie, Troi i na terenach Izraela. Za tą powieść kryminalną została uhonorowana nagrodą Wielkiego Kalibru. Cała akcja kręci się po części wokół tytułowej Polikseny. Była ona postacią mityczną. Najmłodszą córką mitycznego króla Priama, branką mitycznego wodza Achillesa, złożona w ofierze na jego grobie przez równie mitycznego Neoptolemosa.  Autorka opisuje przede wszystkim środowisko archeologiczne, w tym archeologów. Akcja powieści rozgrywa się w słonecznej i upalnej Turcji, gdzie z nieba spada żar promieni słonecznych. W takich warunkach pracuje narrator – Mario Ybl razem z Polą Mor i ekipą archeologów. Akcja zaczyna się, gdy zostaje odkopany szkielet (prawdopodobnie Polikseny) wraz z na nim leżącymi złotymi blaszkami. Punktem kulminacyjnym, a zarazem rozkręcającym akcję niefortunnych i nieprzewidzianych zdarzeń jest zabójstwo Nadii na starożytnym ołtarzu.  Guzowska zastosowała pomimo tylu tragicznych chwil, także śmieszne momenty, za które odpowiedzialny jest narrator – Mario Ybl i jego cynizm, i bezpośrednie podejście do spraw. Dzięki niemu w powieści znajduje się wiele śmiesznych momentów. ,,’-Chciałbym się ubrać. Wyjdziesz czy wręcz przeciwnie, postarasz się o jakąś nastrojową muzykę?’ ‘–Muzykę?’ ‘– Jako tło. – Poruszałem biodrami. – Do striptizu.’ ‘- Idiota.’ Pociągnęła mnie za rękę. ‘–Chodź do mojego pokoju.’ ‘-Och, kochanie, nie wiedziałem, że potrafię w tobie jeszcze wzbudzić taki żar. Ale co zrobisz, jak nas ktoś zobaczy? Już się nie martwisz o swoją reputację?’”

      Podsumowując była to jedna z najlepszych książek jakie dotychczas przeczytałam. Fantastyczna tematyka, opisy świata archeologiczne oraz niezapomniane, książkowe wakacje w Turcji z kryminałem. Dosłownie rzecz biorąc mój świat. Jest to niezapomniana powieść kryminalna, od której nie sposób się oderwać. Kiedy miałam odłożyć tą książkę i iść spać, to po chwili ponownie otwierałam ją i zatapiałam się we wciągającej lekturze. Polecam ją wszystkim, którzy kochają czytać kryminały i nie tylko.


                                                                                                                        Rose

Brak komentarzy: